Feedback!

Feedback is altijd een kadootje!

Ja, ook negatieve. Ik zie het zo; we krijgen elke dag kadootjes. Want we krijgen de hele dag door feedback van de mensen om ons heen. En net zoals op verjaardagen zijn sommige presentjes heel lelijk ingepakt, en anderen heel mooi.

Zo is het ook met feedback. Soms krijg je een opmerking waar het stoom van uit je oren komt, soms krijg je er een grote lach van op je gezicht. En soms glijdt feedback van je af…

Ik denk dat het belangrijk is om bij het krijgen van feedback door de verpakking heen te kijken. Want al is het papiertje lelijk, de inhoud hoeft dat niet te zijn. Het mooiste presentje kan in het lelijkste papier zitten. En andersom.

Niet iedereen is bedreven in het geven van feedback. Zorg dus dat je zelf bedreven raakt in het ontvangen. Ervaar alle vormen van feedback als een kado…als een waardevol geschenk waar je wat aan hebt en waar je van kunt leren. Ook als de terugkoppeling keihard aankomt.

Op het moment dat je bij minder prettige feedback zegt: ‘Dankjewel, voor je feedback’, dan zul je merken dat je gelijk veel kou uit de lucht haalt, en dat die negatieve terugkoppeling anders binnenkomt.

Kijk door de lelijke verpakking van het cadeautje heen, want misschien is het wel het meest waardevolle wat je krijgt. Weggooien kan altijd nog.

Write a comment