Ik kan goed luisteren. Al zeg ik het zelf 🙂 Echt horen wat iemand zegt. Ik luister niet alleen, maar kijk ook hoe iets wordt gezegd en ik let op lichaamstaal.
Ik kom niet met een oplossing, dat doet degene met het probleem uiteindelijk zelf. Ik neem de tijd, zet alles op een rij en zorg voor rust. Ik dring mijn kennis niet op. Want wat voor mij werkt, hoeft niet perse ook voor een ander te werken. Ik stel vragen en probeer een verhaal van verschillende kanten te bekijken. Samenvatten, doorvragen, observeren. Om uiteindelijk tot een oplossing te komen.
Maar ik ben geen coach. Wel een bemiddelaar. Eén van mijn taken als (Online) Business Manager is het dichten van de kloof tussen directie en het team van medewerkers. En daar ben ik in de afgelopen jaren steeds beter in geworden.
Dat is natuurlijk gegroeid. Ik merk dat mensen (medewerkers, managers en directeuren) snel hun problemen aan mij vertellen. Soms is dat alleen om even het hart te luchten. Dan zoekt diegene vooral iemand die wil luisteren.
Maar vaak zit er veel meer achter en moeten dingen opgelost worden. Ik vertel altijd dat ik werk gerelateerde problemen door moet geven aan de leidinggevende. Simpelweg omdat dat soort issues de groei van een bedrijf in de weg kunnen zitten.
Is er bij jou in het bedrijf iemand waar je met je problemen terecht kunt?