Ben jij geneigd om heel veel tijd te besteden aan randzaken? Word jij afgeleid door hapsnap zaken? Heerst de waan van de dag? Behandel jij nieuw binnengekomen mailtjes als eerste? Mensen die het hardst aan de bel trekken, help je die als eerste?
Misschien besteed jij je tijd aan werkzaamheden waar je niet snel of goed in bent. Of waar je expertise niet ligt. Vraag jij jezelf weleens af wat je de hele dag gedaan hebt?
Dit kunnen valkuilen zijn die jouw kostbare tijd opslurpen en uiteindelijk dus te weinig of zelfs niets opleveren. Terwijl jij juist je tijd zo effectief en efficiënt mogelijk wilt benutten.
Immers, je wilt je financiële doelen halen, je bedrijf laten groeien en weten hoe je je tijd besteedt. Goed afwegen wat je wel of niet doet. En waarom! Hoe kun je dit dan aanpakken?
HOEVEEL OMZET WIL JE MAKEN?
Het begint met het bepalen van de gewenste omzet die je wilt maken. Dat is je uitgangspunt. Je omzetdoel komt ergens vandaan. Je relateert je omzet aan de diensten die je levert. Met andere woorden: hoeveel klanten heb je nodig om je omzetdoel te halen?
Als je weet wat je omzetdoel is en hoeveel klanten je hiervoor nodig hebt, is dat je focus.
HOE WERF JE DE KLANTEN?
Volgende stap is bepalen waar je deze klanten vindt. Welke (online) marketing strategieën zet je in om leads te generen? Op welk social media kanaal bevindt jouw doelgroep zich? Welke offline acties kun je benutten?
Vaak zijn alle activiteiten rondom marketing en sales enorm arbeidsintensief maar wel noodzakelijk om klanten te werven. Hieraan moet je tijd besteden. Naast het leveren van je diensten, is dat je focus.
WELKE TAKEN HOEF JIJ NIET TE DOEN?
Besteed je kostbare tijd en energie niet aan dingen waar je niet goed of snel in bent. Iemand anders kan dit soort dingen veel sneller en beter oplossen.
Dus: stel jezelf niet langer de vraag “Hoe moet ik dit doen?”, maar “WIE KAN DIT DOEN?”
P.S. Mocht je toe zijn aan “Wie kan dit doen?”, dan kun je dit aanpakken door:
1. mijn gratis e-book te downloaden
2. contact met mij op te nemen